6HP26 Skrzynia automatyczna ZF

6-biegowa skrzynia z serii 6HP w porównaniu z jej starszym rodzeństwem z serii 5HP jest o 13% lżejsza a ilość elementów, z których została zmontowana została zmniejszona o 30%. Pięć lat po premierze pierwszej na świecie skrzyni posiadającej 6 biegów w roku 2006 zaprezentowano drugą generację skrzyń 6HP. Zmniejszenie zużycia paliwa (do 3% w autach z silnikami beznyznowymi i do 6% w autach z silnikami diesla) oraz lepsza i szybsza zmiana biegów.
foto: zf.com
Oznaczenia skrzyni:
- 6HP26
- 09E - Audi
- AL 600-6Q - Audi
- 6HP26A
- 6HP26X,
- 6HP26A61
Ewolucja skrzyń serii 6HP na przestrzeni lat
opracowanie własne - prnd.pl na podstawie materiałów producenta
opracowanie własne - prnd.pl
Olej zalecany przez ZF
skrznia biegów serii 6HP | nazwa oleju ZF | kolor oleju ZF | iloś oleju ZF w skrzyni |
6HP19A | ZF-LIFEGUARD FLUID 6 | żółty | 9 litrów |
6HP26A61 (AUDI) | ZF-LIFEGUARD FLUID 6 | żółty | 10 litrów |
6HP26A61 (BENTLEY) | ZF-LIFEGUARD FLUID 6 | żółty | 11,2 litra |
6HP32A (VW) | ZF-LIFEGUARD FLUID 6 | żółty | 10 litrów |
6HP26A61 (AUDI W12) | ZF-LIFEGUARD FLUID 6 PLUS | niebieski | 10 litrów |
6HP19A/X (VW, AUDI Q7) | ZF-LIFEGUARD FLUID 8 | zielony | 9 litrów |
6HP28AF (AUDI) | ZF-LIFEGUARD FLUID 8 | zielony | 10 litrów |
ZF podaje, że skrzynie są zalane olejem na zawsze albo 160 000 km (10 lat).
A ciekawie określają na cały życie ... 160 000km :)
Specyjfikację olejową ZF w pełni pokrywa olej firmy Ravenol + [kup teraz]. Ravenol ATF 6HP Fluid jest olejem ATF do automatycznych skrzyń biegów wyprodukowanym na bazie olejów hydrokrakowanych oraz PAO ze specjalnymi dodatkami oraz inhibitorami zapewniającymi idealne działanie skrzyń automatycznych.
Ravenol ATF 6HP Fluid jest jednym z płynów ATF (Automatic Transmission Fluid) nowej generacji opracowanym dla wszystkich sześciobiegowych automatycznych przekładni ZF. Gwarantowana jest maksymalna ochrona przed zużyciem w każdych warunkach.
Ravenol ATF 6HP Fluid posiada neutralny brązowy kolor.
Wskazówki dotyczące stosowania oleju Ravenol ATF 6HP Fluid:
Olej ten został opracowany do użytku w najnowszych przekładniach serii 6HP w ZF 6HP19, 6HP21, 6HP26, 6HP28, 6HP32, 6HP34, jak również dla pięciobiegowych automatycznych skrzyń biegów serii 5HP. Jest kompatybilny wstecz ze wszystkimi wcześniejszymi 4 i 5-biegowymi wersjami przekładni w samochodach osobowych ZF za wyjątkiem 6HP26A61 w pojazdach AUDI W12 (tylko oryginalne VW G055162A2 niebieskie) oraz 6HP19X dla AUDI Q7, 6HP19A, 6HP28AF (tylko oryginalne VW G060162A2 zielone).
Ravenol ATF 6HP Fluid oferuje:
- doskonałe własności smarujące, również w niskich temperaturach zimą
- wysoki, stabilny współczynnik lepkości
- bardzo niską temperaturę krzepnięcia
- doskonałe właściwości oksydacyjne
- najlepszą możliwą ochronę przed korozją i spienianiem
- doskonale zbilansowany współczynnik tarcia
- neutralność względem materiałów uszczelniających
- wysoką stabilność termiczną i oksydacyjną
- doskonałe własności chłodzące
- znakomitą odporność na ścinanie
- zminimalizowanie strat spowodowanych parowaniem
Specyfikacja:
Ravenol ATF 6HP Fluid odpowiada specyfikacjom automatycznych przekładni dla:
- ZF S671 090 252/3/ 5
- Audi /VW G 055005 A1/A2/A6
- BMW 83220142516; 83220144137
- Jaguar C2C 8432
- Land Rover TYK500050
Potrzebuję olej Ravenol ATF 6HP Fluid ---> KUPUJĘ
Za mała ilość oleju:
- przycięcia zaworów w skutek powietrza w oleju
- problemy z ruszaniem spod świateł
- magą spalić się tarcze cierne
- generalnie wiele uszkodzeń skrzyni wywołuje zbyt mała ilość oleju
Zbyt duża ilość oleju:
- pienienie się oleju
- mocny wzrost temperatury przy dużych prędkościach
- problemy ze zmianą biegów
- spalenie tarcz ciernych
przełożenie biegów skrzyni 6HP26
Max. NM |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
R |
Napęd |
Masa |
44 - 600 Nm* |
4.17 |
2.34 |
1.52 |
1.14 |
0.87 |
0.69 |
3.4 |
RWD |
89 kg |
opracowanie własne - prnd.pl
* zależne od wersji
Różne odmiany skrzyni biegów 6HP:
opracowanie własne - prnd.pl
Olej w skrzyni wylewamy i uzupełniamy poprzez: (na czerwono zaznaczone specjalne korki do oleju ATF)
opracowanie własne - prnd.pl
WAŻNE:
Powyższa grafika dotyczy miski plastikowej. W misce metalowej olej ATF zlewamy i uzupełniamy przez ten sam korek.
Rodzaje misek olejowych w skrzyniach ZF 6HP
opracowanie własne - prnd.pl dzięki uprzejmości firmy Midparts
Tryb pracy skrzyni:
opracowanie własne - prnd.pl
Oznaczenie:
1 - tryb automatyczny; 2 - tryb Tiptronic; 3 - tryb awaryjny (wymagany serwis/naprawa)
Sterownik skrzyni ZF 6HP26 (mechatronics)
opracowanie własne - prnd.pl
Podczas naprawy najczęściej zachodzi konieczność wymiany bądź przeglądu płyty sterownika skrzyni 6HP26:
opracowanie własne - prnd.pl
na czerwno podświetlona płyta
Nie ma co oszczędzać - płyta taka to nie wielki wydatek - zobacz
Jak to z reguły w nowych skrzyniach bywa największy problem ze skrzynią właśnie sprawia sterownik. I tak w modelach z początku produkcji i w latach 2003 często dochodziło do:
- twardej zmiany z 1 na 2
- schodzenia z 3-2, 2-1
Spowodowane to było m.in podwyższonym ciśnieniem sprzęgła (konwertera) i działo się z czasem bo moduł sterujący był wyposażony w adaptacyjny układ który się ciągle uczył - niekoniecznie dobrze.
Pomagała ponowna adaptacja sterownika skrzyni biegów i silnika. Co niestety wymaga już dostępu do dobrego sprzętu diagnostycznego. Zakładając że je mamy.
Aby wymontować sterownik ze skrzyni, należy odkręcić określone śruby (mają one inną wielkość). W zależności od rodzaju sterownika wykręcamy 10 lub 13 śrub
opracowanie własne - prnd.pl na podstawie materiałów producenta
Procedura adaptacji
Na wyłączonym silniku i skrzyni w pozycji P włącz skaner.
Z menu urządzenia wybierz "Special Application"
Wybierz opcję kasowania ustawień adaptacji modułu skrzyni,
Po wykonaniu czyszczenia uruchom program re-configure existing TCM
Po wgraniu - wyłącz tester i go rozłącz
Przejdziesz do praktycznej części adaptacji Pamiętaj olej w skrzyni powinien mieć między 60-100 stopni C
Z zatrzymania na równej drodze delikatnie przyśpieszaj aż wszystkie biegi zaskoczą (staraj się nie gazować podczas zmiany biegów) aż do max 80 km/h
następnie bez używania hamulca pozwól skrzyni zejść do 4.
Zahamuj bardzo delikatnie i trzymaj pedał hamulca jeszcze przez 15 sec.
Powtórz min. 5 razy.
Przewidywany czas ~80 min.
Układ chłodzenia
Układ chłodzenia skrzyni jest połączony z układem chłodzenia silnika. Niestety nie jest to tak rozwiązane np. jak w VW Touareg, gdzie jest to kompletnie osobna chłodnica. A szkoda.
opracowanie własne - prnd.pl
Oznaczenie:
1 - wymiennik ciepła oleju skrzyniowego
Konwerter w skrzyni
Skrzynie montowane w samochodach:
- 2001–2008 BMW E65/E66 7 Series
- 2002–On Jaguar XJ
- 2003–2008 Jaguar S-Type
- 2003–On BMW E63/E64 6 Series
- 2003–On Range Rover
- 2004–2006 BMW E53 X5 V8
- 2004–On BMW E60 5 Series
- 2005–On Land Rover Discovery
- 2005–On Ford Falcon
- 2005–On Lincoln Navigator
- 2006–On Range Rover Sport
- 2007–On BMW E70 X5
- 2007–On Jaguar XK8/XKR
- 2007–On Maserati Quattroporte
- 2008–On BMW F01/02 7 Series (except 760i/Li and Hybrid 7)
- 2008–On Kia Mohave
- 2009–On Hyundai Genesis V8
- 2009–On Jaguar XF
- 2010– Hyundai Genesis Coupe V6
6HP26A (napęd na 4 koła)
- 2002–On Volkswagen Phaeton (Typ 3D)
- 2003–On Audi A8 (D3, Typ 4E)
- 2003–On Bentley Continental GT
- 2005–On Bentley Continental Flying Spur
- 2006–On Audi S6 (C6, Typ 4B)
- 2008–On Audi RS6 (C6, Typ 4F)