1 2 3

Skrzynie dwusprzęgłowe - raport

Porównanie skrzyni dwusprzęgłowych

A6LFX/A6MFX AT Kia Sorento

Skrzynia biegów produkowana jest w Korei Południowej. Sygnowana

Prawda i mity o typach olejów do

Prawda i mity o typach olejów do automatycznych skrzyni biegów

Automatyczna skrzynia biegów 5L40E (A5S 360R)

Dodano: 03 Sty 2013 o godz.13:46
skrzynia 5L40E
skrzynia 5L40E

Oznaczenia skrzyni: dla GM 5L40E, dla BMW A5S 360R. Przekładnia planetarna Ravigneaux zapewnia 5 biegów do przodu i wsteczny. Zmiana przełożenia w pełni zautomatyzowana, w pełni kontrolowana elektronicznie. Tu wykorzystywany jest TCM (Transmission Control Module), który kontroluje m.in.: czujniki aby wszystko działo się w optymalnym czasie. Skrzynia posiada 4 hamulce jednokierunkowe.

 

zalecany olej: DEXRON III
ilość oleju w skrzyni – ok. 8,5 litra
ilość oleju na wymianę ok. 6 litrów
moment obrotowy – 350 Nm

 

Automatyczna skrzynia biegów 5L40E

 opracowanie własne - prnd.pl na podstawie materiałów producenta

 

 

Skrzynia montowana w samochodach:

  • Cadillac CTS 2002-06
  • Cadillac STS 2005-06
  • Cadillac SRX 2004-On
  • BMW 323i 2000
  • BMW 325i, Ci, Xi 2001-05 L6
  • BMW 328i 2000 L6
  • BMW 330i, Ci, Xi 2001-05
  • BMW 525i 2001-03
  • BMW 528i 2000
  • BMW 530i 2001-03
  • BMW X3 2004-06
  • BMW X5 2000-03
  • BMW Z3 2001-02
  • BMW Z4 2003-06
  • Opel Omega-B 2001-On
  • Pontiac G8 GT 2007-On
  • Pontiac Solstice, GXP 2006-On
  • Saturn Sky, Sky Redline 2007-On

przełożenie biegów

1

2

3

4

5

R

3.42

2.21

1.60

1.00

0.75

3.03


opracowanie własne - prnd.pl 

 

Sekwencja otwierania/zamykania elektrozaworów w sterowniku skrzyni biegów 5L40E

ZAKRES

BIEG

elektrozawór

zmiany 1-2

elektrozawór

zmiany 2-3

elektrozawór

zmiany 4-5

elektrozawór

TCC

D, 4, 3, 2     

 1  OFF  ON  OFF  OFF
 1  OFF  ON  ON  OFF
 2  ON  ON  OFF  ON/OFF
 2  ON  ON  ON  ON/OFF
 3  ON  OFF  OFF  ON/OFF
 3  ON  OFF  ON  ON/OFF
 4  OFF  OFF  ON  ON/OFF
 5  OFF  OFF  OFF  ON/OFF

 NEUTRAL 

 ---  ON/OFF  ON/OFF  ON/OFF  

REVERSE

R ON/OFF ON/OFF ON/OFF OFF

 PARK

 ---  ON/OFF  ON/OFF  ON/OFF  

 ON - elektrozawór otwarty; OFF - elektrozawór zamknięty
ON/OFF
- w zależności od prędkości auta i położenia przepustnicy (nie zależy od biegu) 

opracowanie własne - prnd.pl 

 

Umiejscowienie poszczególnych koszy w skrzyni biegów 5L40E

opracowanie własne - prnd.pl 

 

Załączanie poszczególnych koszy w danym położeniu biegów

POŁOŻENIE BIEG hamowanie
silnikiem
kosz
Direct
kosz
Coast
kosz
Reverse
kosz
Forward
kosz 2 kosz Int. kosz LowRev kosz OD kosz
2 Coast
P/N            
REVERSE  R  tak      ON  ON      ON    
D, 4, 3, 2  1  nie    ON    ON          
 1  tak    ON    ON      ON    
 2  nie    ON    ON  ON        
 2  tak    ON    ON  ON        ON
 3  nie    ON    ON  ON  ON      
 3  tak    ON    ON  ON  ON    ON  
 4  tak  ON  ON    ON  ON  ON      
 5  tak  ON      ON  ON  ON    ON  

 

opracowanie własne - prnd.pl 

 

Sterownik automatycznej skrzyni biegów 5L40E

opracowanie własne - prnd.pl 

 

Najczęstsze problemy w skrzyni biegów 5L40E

Skrzynia 5L40E w różnych modelach BMW.
BMW E39 530d i E49 318Ci mają skrzynię z oznaczeniem 5L40E. Czy jest to ta sama skrzynia? I np. można ją przełożyć z jednego auta do drugiego.? Mimo że oznaczenie skrzyni takie samo, skrzynie się różnią. Różnica jest między innymi w sprzęgle i w przełożeniach.

Opel Omega 2,5L DTI
Częstym problemem pojawiającym się w tym aucie jest „brzęczenie”. Pojawia się ono w okolicach skrzyni, przy prędkości ok 50-60 km/h gdy puszczamy gwałtownie gaz. Przy redukcji czuć delikatne szarpnięcie i „brzęczenie” ustaje po rozgrzaniu silnika. Przyczyną mogą być pierwsze objawy zużycia konwertera lub niska ilość oleju w skrzyni. A niski stan oleju powoduje, że jest zasysany olej o dużej zawartości powietrza (piany olejowej). Wtedy spada ciśnienie na linii sterującej lock-upem i komputer nie jest w stanie go mocniej docisnąć. Wtedy poślizg rośnie i pojawia się szarpanie lub możemy spalić tarcze lock-up zbyt dużym poślizgiem. Można spróbować wymienić olej i filtry.

BMW 525d
Problem, skrzynia przestaje ciągnąć. W tym przypadku może to dotyczyć wadliwych filtrów. Te wówczas należałoby wymienić. Po wymianie, z kolei może czasem pojawić się lekkie szarpanie między 1 a 2, 4 a 5 i przy redukcji z 5 na 4 uślizg po czym również czasem może przejść w tryb awaryjny. Przy tych tych usterkach może pomóc zbadanie ciśnienia w skrzyni. Można jeszcze sprawdzić poduszki pod silnikiem (lewą i prawą). Mimo że wzrokowo będą w prządku po wyjęciu może okazać się że do niczego się nie nadają i trzeba wymienić na nowe. Dodatkowo wymiana elektrozaworu 4-5 powinno zniwelować ślizganie się przy redukcji.

Problem przy ruszaniu na wzniesieniu
Auto Opel Omega16V 2002. Przy dojeździe do wzniesienia, po zatrzymaniu samochód zostaje na 1 biegu, dalej nie chce jechać, po dodaniu gazu obroty idą na 4000-5000 i dopiero wtedy się przełącza na wyższy bieg. Jest to spowodowane wysyłaniem sygnału z TPS (informuje komputery silnika i skrzyni biegów w jakiej pozycji jest pedał gazu). Przy włączeniu trybu sportowego problem nie występuje. Biegi przełączają się normalnie. W tym wypadku problem może leżeć w sterowniku skrzyni ECU

BMW E46 320d ze skrzynią A5S390R
Problem nie występuje na rozgrzanym i ciepłym silniku. Problem pojawia się po dłuższym postoju auta na zewnątrz (od 1 dnia w górę). Wsteczny wchodzi bez problemu i tu nie ma kłopotów z ruszeniem. A problemem jest to, że gdy auto się zatrzymuje przełączamy na D i czasem po około 3 sekundach czuć przysiad auta ale rusza prawidłowo; czasem po puszczeniu hamulca i dodaniu gazu zachowuje się w jak manualu przy jeździe na pół sprzęgle. Czyli wysokie obroty ale wolna jazda. Gdy auto się rozpędzi, przerzucimy bieg problem nie występuje. W takim wypadku można spróbować przejść na tryb manualny, wrzucenie 1, potem znów na automat. Na pewno wymiana oleju w tym wypadku nie pomoże. Wina może leżeć w hydro konwerterze. Mógł wyskoczyć jeden z pierścieni zabezpieczających oraz mogła pęknąć sprężyna w jednym z 4 tłoków przy sterowniku. Raczej nie jest to również wina elektrozaworów. Można jeszcze zresetować ustawienia ECU. Jednakże nieprawdopodobną przyczyną tego problemu jest uszkodzenie jakiegoś kosza w skrzyni (bądź koszy). Warto się im przyjrzeć, gdyż na pierwszy rzut oka mogą wydawać się w porządku.

W tej skrzyni notorycznym problem jest to, że palą się ciągle te same podzespoły, tj. układ Forward, Direct oraz Overdrive Reverse. Na sprzęgłach tłoki wulkanizowane i dodatkowo sprzęgło konwertera potrafi się rozsypać. Duży silenik, duży moment obrotowy (skrzynia pod 3.L Diesel) i nie wytrzymuje obciążeń.

Dodaj swój komentarz

Musisz się zalogować żeby dodać komentarz.
Jeśli nie masz jeszcze konta zarejestruj się.

zobacztakże

07 Wrz 2016 o godz.07:57

Wpływ glikolu na awarię skrzyni.

15 Gru 2014 o godz.15:39

Naprawiać skrzynię automatyczną czy wymieniać na używaną?

15 Gru 2014 o godz.15:10

Prawda i mity o typach olejów do automatycznych skrzyni biegów

08 Lip 2013 o godz.18:04

Automatyczna skrzynia biegów DP0 (AL4)

Myjnia ręczna Australia Pomysł na biznes Umieść tutaj swoje logo i zwiększ sprzedaż
Marka Wybierz producenta samochodu.
Znajdź skrzynię biegów Model samochodu Wybierz z dostępnych modeli.
Model skrzyni Wpisz numer szukanej skrzyni.