Automatyczna skrzynia biegów 5L40E (A5S 360R)

Oznaczenia skrzyni: dla GM 5L40E, dla BMW A5S 360R. Przekładnia planetarna Ravigneaux zapewnia 5 biegów do przodu i wsteczny. Zmiana przełożenia w pełni zautomatyzowana, w pełni kontrolowana elektronicznie. Tu wykorzystywany jest TCM (Transmission Control Module), który kontroluje m.in.: czujniki aby wszystko działo się w optymalnym czasie. Skrzynia posiada 4 hamulce jednokierunkowe.
zalecany olej: DEXRON III
ilość oleju w skrzyni – ok. 8,5 litra
ilość oleju na wymianę – ok. 6 litrów
moment obrotowy – 350 Nm
Automatyczna skrzynia biegów 5L40E
opracowanie własne - prnd.pl na podstawie materiałów producenta
Skrzynia montowana w samochodach:
- Cadillac CTS 2002-06
- Cadillac STS 2005-06
- Cadillac SRX 2004-On
- BMW 323i 2000
- BMW 325i, Ci, Xi 2001-05 L6
- BMW 328i 2000 L6
- BMW 330i, Ci, Xi 2001-05
- BMW 525i 2001-03
- BMW 528i 2000
- BMW 530i 2001-03
- BMW X3 2004-06
- BMW X5 2000-03
- BMW Z3 2001-02
- BMW Z4 2003-06
- Opel Omega-B 2001-On
- Pontiac G8 GT 2007-On
- Pontiac Solstice, GXP 2006-On
- Saturn Sky, Sky Redline 2007-On
przełożenie biegów
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
R |
3.42 |
2.21 |
1.60 |
1.00 |
0.75 |
3.03 |
opracowanie własne - prnd.pl
Sekwencja otwierania/zamykania elektrozaworów w sterowniku skrzyni biegów 5L40E
ZAKRES |
BIEG |
elektrozawórzmiany 1-2 |
elektrozawórzmiany 2-3 |
elektrozawórzmiany 4-5 |
elektrozawórTCC |
D, 4, 3, 2 |
1 | OFF | ON | OFF | OFF |
1 | OFF | ON | ON | OFF | |
2 | ON | ON | OFF | ON/OFF | |
2 | ON | ON | ON | ON/OFF | |
3 | ON | OFF | OFF | ON/OFF | |
3 | ON | OFF | ON | ON/OFF | |
4 | OFF | OFF | ON | ON/OFF | |
5 | OFF | OFF | OFF | ON/OFF | |
NEUTRAL |
--- | ON/OFF | ON/OFF | ON/OFF | |
REVERSE |
R | ON/OFF | ON/OFF | ON/OFF | OFF |
PARK |
--- | ON/OFF | ON/OFF | ON/OFF |
ON - elektrozawór otwarty; OFF - elektrozawór zamknięty
ON/OFF - w zależności od prędkości auta i położenia przepustnicy (nie zależy od biegu)
opracowanie własne - prnd.pl
Umiejscowienie poszczególnych koszy w skrzyni biegów 5L40E
opracowanie własne - prnd.pl
Załączanie poszczególnych koszy w danym położeniu biegów
POŁOŻENIE | BIEG | hamowanie silnikiem |
kosz Direct |
kosz Coast |
kosz Reverse |
kosz Forward |
kosz 2 | kosz Int. | kosz LowRev | kosz OD | kosz 2 Coast |
P/N | |||||||||||
REVERSE | R | tak | ON | ON | ON | ||||||
D, 4, 3, 2 | 1 | nie | ON | ON | |||||||
1 | tak | ON | ON | ON | |||||||
2 | nie | ON | ON | ON | |||||||
2 | tak | ON | ON | ON | ON | ||||||
3 | nie | ON | ON | ON | ON | ||||||
3 | tak | ON | ON | ON | ON | ON | |||||
4 | tak | ON | ON | ON | ON | ON | |||||
5 | tak | ON | ON | ON | ON | ON |
opracowanie własne - prnd.pl
Sterownik automatycznej skrzyni biegów 5L40E
opracowanie własne - prnd.pl
Najczęstsze problemy w skrzyni biegów 5L40E
Skrzynia 5L40E w różnych modelach BMW.
BMW E39 530d i E49 318Ci mają skrzynię z oznaczeniem 5L40E. Czy jest to ta sama skrzynia? I np. można ją przełożyć z jednego auta do drugiego.? Mimo że oznaczenie skrzyni takie samo, skrzynie się różnią. Różnica jest między innymi w sprzęgle i w przełożeniach.
Opel Omega 2,5L DTI
Częstym problemem pojawiającym się w tym aucie jest „brzęczenie”. Pojawia się ono w okolicach skrzyni, przy prędkości ok 50-60 km/h gdy puszczamy gwałtownie gaz. Przy redukcji czuć delikatne szarpnięcie i „brzęczenie” ustaje po rozgrzaniu silnika. Przyczyną mogą być pierwsze objawy zużycia konwertera lub niska ilość oleju w skrzyni. A niski stan oleju powoduje, że jest zasysany olej o dużej zawartości powietrza (piany olejowej). Wtedy spada ciśnienie na linii sterującej lock-upem i komputer nie jest w stanie go mocniej docisnąć. Wtedy poślizg rośnie i pojawia się szarpanie lub możemy spalić tarcze lock-up zbyt dużym poślizgiem. Można spróbować wymienić olej i filtry.
BMW 525d
Problem, skrzynia przestaje ciągnąć. W tym przypadku może to dotyczyć wadliwych filtrów. Te wówczas należałoby wymienić. Po wymianie, z kolei może czasem pojawić się lekkie szarpanie między 1 a 2, 4 a 5 i przy redukcji z 5 na 4 uślizg po czym również czasem może przejść w tryb awaryjny. Przy tych tych usterkach może pomóc zbadanie ciśnienia w skrzyni. Można jeszcze sprawdzić poduszki pod silnikiem (lewą i prawą). Mimo że wzrokowo będą w prządku po wyjęciu może okazać się że do niczego się nie nadają i trzeba wymienić na nowe. Dodatkowo wymiana elektrozaworu 4-5 powinno zniwelować ślizganie się przy redukcji.
Problem przy ruszaniu na wzniesieniu
Auto Opel Omega16V 2002. Przy dojeździe do wzniesienia, po zatrzymaniu samochód zostaje na 1 biegu, dalej nie chce jechać, po dodaniu gazu obroty idą na 4000-5000 i dopiero wtedy się przełącza na wyższy bieg. Jest to spowodowane wysyłaniem sygnału z TPS (informuje komputery silnika i skrzyni biegów w jakiej pozycji jest pedał gazu). Przy włączeniu trybu sportowego problem nie występuje. Biegi przełączają się normalnie. W tym wypadku problem może leżeć w sterowniku skrzyni ECU
BMW E46 320d ze skrzynią A5S390R
Problem nie występuje na rozgrzanym i ciepłym silniku. Problem pojawia się po dłuższym postoju auta na zewnątrz (od 1 dnia w górę). Wsteczny wchodzi bez problemu i tu nie ma kłopotów z ruszeniem. A problemem jest to, że gdy auto się zatrzymuje przełączamy na D i czasem po około 3 sekundach czuć przysiad auta ale rusza prawidłowo; czasem po puszczeniu hamulca i dodaniu gazu zachowuje się w jak manualu przy jeździe na pół sprzęgle. Czyli wysokie obroty ale wolna jazda. Gdy auto się rozpędzi, przerzucimy bieg problem nie występuje. W takim wypadku można spróbować przejść na tryb manualny, wrzucenie 1, potem znów na automat. Na pewno wymiana oleju w tym wypadku nie pomoże. Wina może leżeć w hydro konwerterze. Mógł wyskoczyć jeden z pierścieni zabezpieczających oraz mogła pęknąć sprężyna w jednym z 4 tłoków przy sterowniku. Raczej nie jest to również wina elektrozaworów. Można jeszcze zresetować ustawienia ECU. Jednakże nieprawdopodobną przyczyną tego problemu jest uszkodzenie jakiegoś kosza w skrzyni (bądź koszy). Warto się im przyjrzeć, gdyż na pierwszy rzut oka mogą wydawać się w porządku.
W tej skrzyni notorycznym problem jest to, że palą się ciągle te same podzespoły, tj. układ Forward, Direct oraz Overdrive Reverse. Na sprzęgłach tłoki wulkanizowane i dodatkowo sprzęgło konwertera potrafi się rozsypać. Duży silenik, duży moment obrotowy (skrzynia pod 3.L Diesel) i nie wytrzymuje obciążeń.