Automatyczna skrzynia biegów JF506E (JATCO)

Dane techniczne
moment obrotowy - 350 Nm
waga skrzyni ok 90 kg
ilość oleju potrzebnego do wymiany na sucho ok 9 litrów; sama wymiana ok 5 litrów
Na grafice poniżej widzimy różnice między wyglądem skrzyń w poszczególnych markach samochodów. Tak jak np. w przypadku skrzyni ZF 4HP20 konstrukcja ta sama ale różnice między innymi w konwerterze, przełożeniach wewnętrznych etc.
opracowanie własne - prnd.pl
Aby opracować 5-biegową automatyczną skrzynię biegów dla samochodów z silnikami montowanymi poprzecznie trzeba było opracować pewne rozwiązanie, polegające na umieszczeniu 3 przekładni planetarnych w dwóch płaszczyznach ze względu na ograniczone miejsce. Przekładnie planetarne I i II znajdują sie bezpośrednio na wale turbiny. Przekładania planetarna III umieszczona jest poniżej, na osobnym wale. Przekładnia planetarna I i II jest połączona z przekładnią III za pośrednictwem walcowych kół zębatych A i B. Pompa olejowa jest napędzana poprzez wirnik wejściowy w konwerterze.
W skrzyni mamy 4 kosze sprzęgłowe (K-1; K-2; K-3; K-4), 2 hamulce wielotarczowe (B-1; B-2) oraz 1 hamulec taśmowy (B-3).
kosz K1 |
jest on zamknięty w 1, 2 i 3 biegu oraz posiada korektor siły odśrodkowej |
kosz K2 |
jest on uruchamiany za pomocą zaworu kulkowego i jest zamknięty w 2 biegu |
kosz K3 |
posiada korektor siły odśrodkowej oraz angażuje bieg 3, 4 i 5 |
kosz K4 |
jest on uruchamiany za pomocą zaworu kulkowego i angażuje 5 bieg |
hamulec B1 |
blokuje przekładnie planetarną II w biegu R i 1 w Tiptronic, hamowanie następuje silnikiem |
hamulec B2 |
blokuje przekładnie planetarną I w biegu 2, 4 oraz 5 |
hamulec B3 |
blokuje przekładnie planetarną III we wszystkich biegach oprócz 5 |
opracowanie własne - prnd.pl
Hamulce w skrzyni (B-1; B-2; B-3)
opracowanie własne - prnd.pl
Sterownik i elektrozawory w skrzyni biegów JATCO JF506E
opracowanie własne - prnd.pl
Oznaczenia:
1 - zawór ręczny; 2 - 2-4 zawór elektromagnetyczny hamulca; 3 - elekrozawór zmiany biegu jałowego; 4 - elektrozawór TCC; 5 - elektrozawór zmiany C; 6 - elektrozawór zmiany B; 7 - elektrozawór redukcji; 8 - elektrozawór zmiany A; 9 - elektrozawór ciśnienia; 10 - elektrozawór sprzęgła
Sterownik w skrzyni JF506E (JATCO) odpowiada za poprawne i płynne przełożenia biegów w odpowiednim czasie. Składa się on m.in. z:
- korpusu sterownika i zaworu
- 2 akumulatorów ciśnienia
- elektrozaworów
Dodatkowo kontroluje ciśnienie oleju w skrzyni poprzez pompę ciśnienia i aplikuje odpowiednią ilość oleju w czasie każdego przełożenia biegów. Elektrozawory aktywowane są poprzez sygnał ze sterownika.
Umiejscowienie akumulatorów ciśnienia w sterowniku skrzyni JATCO JF506E
opracowanie własne - prnd.pl
sekwencja otwierania/zamykania się elektrozaworów w sterowniku
ELEKTROZAWORY (ZMIANY) |
otwarcie/zamknięcie elektrozaworów w sterowniku | ||||
bieg 1 | bieg 2 | bieg 3 | bieg 4 | bieg 5 | |
A | x | o | x | x | o |
B | o | o | o | x | x |
C | o | x | x | o | o |
x - elektrozawór zamknięty o - elektrozawór otwarty
opracowanie własne - prnd.pl
Schemat, pokazujący który elektrozawór aktywuje dany bieg
BIEG | ELEKTROZAWÓR ZMIANY A |
ELEKTROZAWÓR ZMIANY B |
ELEKTROZAWÓR ZMIANY C |
1 | + | + | + |
1 - TIP | + | + | |
2 | + | + | |
3 | + | ||
4 | + | ||
5 | + | + | |
R | + | + | + |
+ aktywacja biegu
opracowanie własne - prnd.pl
Drążek zmiany biegów (wybierak) np. w Volkswagenie
opracowanie własne - prnd.pl
Tryb automatyczny
W pozycji D skrzynia zmienia biegi automatycznie od 1 do 5 w zależności od wybrania. 1 bieg nie może być wybrany bezpośrednio przez kierowcę. Jest zaangażowany przez jednostkę sterującą, w zależności od obciążenia pojazdu. 1 bieg może być załączony bezpośrednio w Tiptronic.
Tryb Tiptronic
Jeżeli dźwignią zmiany biegów operujemy po prawej stronie wtedy mamy tryb Tiptronic. Jeżeli dźwignia zostaje przesunięta do przedu lub od tyłu to wówczas mamy przełożenie biegu w górę lub w dół. Jeżeli przesuniemy wybierak w pozycję + wówczas włączamy wyższy bieg, na pozycję - wtedy jest redukcja na bieg niższy. Informacja na jakim biegu jedziemy jest wyświetlana na desce rozdzielczej.
Olej
Olej jaki mona stostowa do tej skrzyni to ATF JF506E firmy Ravenol (Kup zestaw do wymiany oleju JF506E/JATCO). To pełnosyntetyczny olej ATF (Automatic Transmision Fluid), przygotowany na bazie PAO (PoliAlfaOleiny) ze specjalnymi dodatkami uszlachetniającymi i inhibitorami, gwarantującymi prawidłowe funkcjonowanie przekładni automatycznej. Produkt ma kolor czerwony.
Cechy oleju:
- odpowiednie właściwości smarne również w niskich temperaturach zimą
- wysoki, stabilny wskaźnik lepkości
- maksymalna ochrona przed zużyciem, korozją i spienieniem się
- znakomita niezmienność wsółczynnika tarcia
- bardzo dobra stabilność termiczna i oksydacyjna
- znakomite właściwości chłodzące
Ravenol ATF JF506E odpowiadam wymogom dla przekładni automatycznych:
- Ford WSS-M2C922-A1 dla Durashift 5F31J
- Land Rover LRN402
- Land Rover STC53016
- Jaguar C2S 12120
- ATF Type K17
- ATF Type 3100 PL085
- ATF N402
- VW G 052990A2 dla 09A i 09B 5-Speed Tiptronic
Najczęstsze problemy w skrzyni biegów JATCO JF506E
Podczas wymiany oleju, w tym modelu skrzyni, istnieje możliwość pozbawienia auta wstecznego biegu. Dzieje się tak gdy wymieniamy olej nie posiadając elementarnej wiedzy na temat tej czynności. Przy wymianie oleju nie należy odkręcać śruby umieszczonej z tyłu skrzyni (klucz 19mm). Śruba ta często jest mylona z wlewem oleju, ze względu na to że właściwy korek wlewu jest mało widoczny. Nasi wszystkowiedzący mechanicy często łaszczą się na odkręcenie śruby, która trzyma taśmę hamulcową skrzyni, która jeżeli zostanie odkręcona to mechanizm nie jest wstanie uruchomić biegu wstecznego. I już do tyłu nie pojedziemy.
„Zniknięcie” biegu R
W skrzyniach automatycznych JF506E częstym problem jest uszkodzenie mechaniczne polegające na zerwaniu lub pęknięciu taśmy na której puszcza zgrzew zaczepu i wtedy dochodzi do utraty biegu wstecznego. W takim przypadku w grę wchodzi rozebranie skrzyni w celu wymiany uszkodzonej taśmy.
Skrzynia biegów „szarpie”
Zdarza się również że podczas zmiany biegów skrzynia „szarpie”. Dobrze wtedy się udać do mechanika w celu podłączenia auta pod komputer. Dzięki temu wykryjemy błędy. Jednakże może to być spowodowane np. przez ubytek oleju co doprowadziło do przepalenia tarczek sprzęgła. Te wówczas należałoby wymienić. Wina może również być w elektozaworach. Jest ich w sumie 9 i często wysiadają. Znając problem, dobry mechanik będzie wiedział który elektrozawór wymienić.
Bardzo często w tej skrzyni wysiadają elektrozawory. Jakoże jest ich 9, każdy potrafi nawalić lub kilka naraz, głównie od zanieczyszczeń czy pyłu.
Skrzynia posiada wadę fabryczną w postaci pękającego tłoka wstecznego, przez co gubi czasami 3, 4, 5 i R.
Najczęstszym problem jest to, że pojeżdżajc do warsztatu, gdzie nikt nie miał do czynienia z tym typem skrzyni, fachowiec-mechanik odkręca śrubę od taśmy a nie od oleju. Powoduje to, że taśma ucieka i trzeba rozebrać skrzynię.
opracowanie własne - prnd.pl
Komentarze