Automatyczna skrzynia biegów ZF 5HP19 (ZF Friedrichshafen AG)

Zalecany olej przez producenta: + Kup teraz [zestaw do wymiany oleju ZF 5HP19]
ZF Lifeguardfluid5 (ZF No. S671 090 170)
- Audi / VW No. G 052162 A1/A2/A6
- BMW No. 8322 9407807
lub ESSO LT 71141 (kolor zielony)
Dane techniczne:
ciężar ~ 79 kg
moment obrotowy: 300 Nm
ilość oleju na pustą skrzynię - ok 9,2 l
ilość oleju do wymiany - ok 6,2 l
Skrzynia biegów ZF 5HP19
opracowanie własne - prnd.pl
Identyfikcję automatycznej skrzyni biegów umożliwia tabliczka znamionowa przynitowana do obudowy.
- numer seryjny
- numer fabryczny ZF (istotne są 3 ostatnie cyfry)
- typ automatycznej skrzyni biegów
- oznaczenie zespołu
Skrzynia montowana w samochodach:
- BMW (320i; 323Ci; 323i; 325Ci; 325i; 330Ci) E46 (1997-On)
- BMW (525i; 530i) E39 (1997-On)
- BMW 7 E38 (1997-On)
- BMW Z4 Roadster (2002-05)
- AUDI A4, A8 (1995-On)
- AUDI A6 (1997-On)
- AUDI RS6 (2003-06)
- PORSCHE BOXTER (1996-97)
- VW PASAT (1996-On)
- VW PHAETON (2004)
przełożenie biegów
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
R |
3.67 |
2.00 |
1.41 |
1.00 |
0.74 |
4.10 |
opracowanie własne - prnd.pl
Schemat załączania się poszczególnych koszy w danym położeniu biegów
położenie |
kosz
|
kosz
|
kosz
|
kosz
|
hamulecjednokier. |
koszE |
koszF |
koszG |
sprzęgło |
P |
ON | ||||||||
R |
ON | ON | ON | ||||||
N |
ON | ||||||||
bieg 1 |
ON | HOLD | ON | ||||||
bieg 2 |
ON | ON | ON | ||||||
bieg 3 |
ON | ON | ON | * | |||||
bieg 4 |
ON | ON | ON | * | |||||
bieg 5 |
ON | ON | ON | * |
* sprzęgło może być w pozycji ON/OFF w zależności od prędkości auta i położenia przepustnicy
opracowanie własne - prnd.pl
Tabela załączania się poszczególnych elektrozaworów na danym biegu
położeniebiegów |
elektrozawórMV 1 |
elektrozawórMV 2 |
elektrozawórMV 3 |
elektrozawórEDS 1 |
elektrozawórEDS 2 |
elektrozawórEDS 3 |
elektrozawórEDS 4 |
P |
ON | ** | |||||
R |
ON | **** | ** | * | |||
N |
ON | ON | ** | * | |||
bieg 1 |
ON | ON | ** | * | |||
bieg 2 |
ON | ON | ** | * | * | ||
bieg 3 |
ON | ** | * | ***** | |||
bieg 4 |
** | ***** | |||||
bieg 5 |
*** | ** | * | ***** | |||
tryb awaryjny (bieg 4) |
OFF | OFF | OFF | OFF | OFF | OFF | OFF |
opracowanie własne - prnd.pl
Umiejscowienie poszczególnych elektrozaworów w sterowniku skrzyni biegów ZF 5HP19
opracowanie własne - prnd.pl
Najczęstsze problemy w skrzyni biegów ZF 5HP19
Odpalamy silnik, wrzucamy D, auto wyje i nie jedzie.
W takiej sytuacji można spróbować zgasić silnik, zapłon i odpalić ponownie. Można sprawdzić poziom oleju w skrzyni. Warto również podpiąć samochód pod komputer w celu sprawdzenia czy nie zapisał się jakiś błąd.
Pojawił się uślizg 1 biegu, potem po kilku głośnych uderzeniach samochód stanął i pojawił się komunikat o błędzie skrzyni. Po wyjęciu i rozebraniu skrzyni może okazać się że ten huk był spowodowany np. złamaniem się kosza sprzęgła. Tarczki od tego sprzęgła mogą być bardzo wyślizgane. Więc tu może być potrzebna regeneracja skrzyni.
Dziwne zachowanie skrzyni
Jadąc w trybie auto na 5 biegu skrzynia nie do końca może się zdecydować między 4 a 5 lub zapięciem lockup. W tym wypadku może pojawić się chmura dymu w związku z tym że wyleciał olej przez simmering pompy oleju. Gdy wyjmiemy pompę możliwe żę to przez zatartą panewkę. Warto sprawdzić przed wymianą uszczelnienia (teflonowe oringi) znajdujące się na wałku pierwszego kosza czy aby nie są zbyt wytarte.
Dzieje się tak ponieważ pompa utrzymuje ciśnienie w skrzyni, a te oringi mają za zadanie przepuszczania ciśnienia do skrzyni. Jeśli są one wytarte lub uszkodzone to będzie zerowe ciśnienie w skrzyni, a to co pompa natłoczy będzie musiało gdzieś uciec....czyli w tym przypadku przez najsłabszą część tj simmering (uszczelniacz konwertera), pomiędzy obudową pompy a konwerterem.
Na wyświetlaczu palą się na czerwono wszystkie pozycje przełożenia lewarka zmiany biegów. Wygląda to tak, jakby wszystkie biegi były włączone naraz. To może sugerować że skrzynia pracuje w trybie serwisowym – tutaj brak mocy i tylko 3 bieg. W pierwszej kolejności należy sprawdzić poziom i jakość oleju + akumulator. Jeśli wszystko gra warto podłączyć skrzynię pod komputer i odczytać błędy. Może to być również jakieś uszkodzenie w okolicach lewarka – może uległ zabrudzeniu
Skrzynia weszła w tryb awaryjny przy ciepłym silniku. Możliwe że poszła pompa i stator pompy. Można spróbować wymienić te części, zalać nowy olej, włożyć nowy filtr, uszczelki etc.
Czy można zamienić skrzynię np. między BMW E46 320i a BMW E46 328i? Przy różnych pojemnościach silników. Skrzynia może być ta sama jednakże różnica leży w konwerterze. Mimo, że 2 takie same skrzynie ZF 5HP19 to każda ma inny konwerter z innymi oznaczeniami. W tym przypadku przekładając konwerter z jednej skrzyni do drugiej, auto będzie jeździć, ale pojawią się problemy w stylu samochód "szarpie", może sam przyspieszać po osiągnięciu konkretnej prędkości, może nie mieć dynamiki jak przy silniku o większej mocy a dodatkowo może pojawić się tryb awaryjny.
Często przypadłością tej skrzyni jest urywający się koszyk wstecznego biegu. Poprostu odrywa się kawałek i odpada przez co auta nie chce jechać do tyłu.
Często również (jak w przypadku 4HP20) zaciera się pompa oleju (zapewne od nadmiernego gazowania i dużych prędkości). Według nas skrzynia nie dostosowana do aut z dużymi motorami.
Może jeszcze poszarpywać między biegami. Tu zapewne wina leży w strowniku i elektrozaworach.
Komentarze
Po wbiciu R czasem obroty spadają do okolic 350 a czasem silnik gaśnie niezależnie od temperatury skrzyni. Brak bledow skrzyni.
Zawsze gdy robi się zimno przy większych prędkościach 160 km H skrzynia nie może się zdecydować na jaki bieg wskoczyć z 4 na 5 i wzuca 4 i przechodzi w tryb awaryjny co może być tego przyczyną?
Po wbiciu R czasem obroty spadają do okolic 350 a czasem silnik gaśnie niezależnie od temperatury skrzyni. Brak bledow skrzyni.
Zawsze gdy robi się zimno przy większych prędkościach 160 km H skrzynia nie może się zdecydować na jaki bieg wskoczyć z 4 na 5 i wzuca 4 i przechodzi w tryb awaryjny co może być tego przyczyną?