1 2 3

Skrzynie dwusprzęgłowe - raport

Porównanie skrzyni dwusprzęgłowych

Prawda i mity o typach olejów do

Prawda i mity o typach olejów do automatycznych skrzyni biegów

A6LFX/A6MFX AT Kia Sorento

Skrzynia biegów produkowana jest w Korei Południowej. Sygnowana

TF-80SC Automatyczna skrzynia biegów Aisin inaczej także zwana AF40

Dodano: 03 Sty 2013 o godz.16:39
skrzynia TF-80SC
skrzynia TF-80SC

Najważniejsze jest to przekładnia 6-biegowa. Dzięki modułowej konstrukcji i ograniczonej liczbie części użytych w procesie projektowania skrzynia ta charakteryzuje się doskonałymi parametrami, ograniczonym ciężarem, oraz niższymi kosztami produkcji. Tyle producent. Życie pokazało i pokazuje nadal trochę inny obraz tej skrzyni.

Waga skrzyni : ok 94 kg
Ilość oleju: ~7 litrów, wymiana około 3 litrów
Stosowany olej: JWS 3309 (akurat w tym wypadku Volvo), ATF AW-1

Oznaczenie skrzyń:

  • TF-80SC
  • TF-81SC (Ford)
  • AF40
  • AWF21
  • AF40-6
  • AM6
  • AW6A-EL
  • 6F21WA

Na początek co uderza - podobieństwo do opisywanej przez nas wcześniej skrzyni tego samego producenta TF-60SN. Tak naprawdę skrzyni TF80SC jest nieznacznie większa od swojego brata, ale rozwiązania są takie same. Co ważne ponieważ jest nieznacznie większa nie można części zamiennie przekładać między skrzyniami. Milimetry w mechanice mają olbrzymie znaczenie.

 

przełożenie biegów

1

2

3

4

5

6

R

4.148

2.37

1.556

1.155

0.859

0.686

3.394


opracowanie własne - prnd.pl 

 

Schemat załączania poszczególnych koszy i taśm hamulcowych

BIEG

C1

C2

C3

B1

B2

F1

R

    X   X  

1

X         X

2

X     X    

3

X   X      

4

X X        

5

  X X      

6

  X   X    

 

opracowanie własne - prnd.pl 

 

Sterownik skrzyni AW TF80-SC

opracowanie własne - prnd.pl 

 

Skrzynia występuje w samochodach:

  • Alfa Romeo 159
  • Alfa Romeo Brera
  • Cadillac BLS
  • Citroen C4,C5,C6
  • Fiat Croma
  • Opel Astra H
  • Opel Insignia
  • Opel Vectra C
  • Opel Zafira B
  • Opel Signum

 

Najczęstsze problemy w skrzyni biegów TF80-SC

Ogólnie występujące szarpania w skrzyni, brak napędu. Najczęściej spowodowane jest to uszkodzeniem sterownika bądź w najgorszym przypradku skrzyni.

W Oplu Vectra pojawia się problem, że po wrzuceniu biegu na pozycję D silnik gaśnie. Tak samo dzieje się przy przesunięciu na pozycję R. Czuć i słychać efekt dławienia. Objaw ten może wskazywać, iż awarii uległo sprzęgło konwertera. Dodatkowo w tym modelu skrzyni kosz sprzęgłowy C1 ma wadę fabryczną, polegającą na tym, że uszkodzeniu ulega tłok w środku.

W Volvo XC90 pojawia się szarpanie na rozgrzanym silniku podczas przełączania z 3 na 4 i 4 na 5. Pozostałe przełożenia wchodzą bez problemu. Na zimnym silniku wszystkie biegi zmieniają się prawidłowo. W tym wypadku przyczyną szarpania i nieprawidłowej zmiany biegów są najprawdopodobniej nieprawidłowo działające elektrozawory. Również może to być spowodowane uszkodzeniem kosza sprzęgła hydrokinetycznego, niskie ciśnienie lub jego brak na panewkach. Może okazać się, że trzeba wymienić cały sterownik hydrauliczny wraz z elektrozaworami. Wcześniej jednak warto udać się do specjalistycznego warsztatu na diagnostykę.

W Oplu Vectra 1.9 CDTi pojawia się szarpanie przy przełożeniach z P na D i z P na R. To drugie jest odczuwalne mocniej. Możliwe, że został uszkodzony kosz sprzęgła C1, uległo awarii sprzęgło hydrokinetyczne i sterowanie hydrauliczne. Wymiana tych elementów może nie do końca nie pomóc. Skrzynia dalej może szarpać z P na D. Szarpanie z P na R najprawdopodobniej ustąpi. W takim przypadku warto sprawdzić olej w skrzyni oraz pomyśleć o jej adaptacji, sprawdzeniu i wgraniu nowego oprogramowania. To być może przyniesie pozytywny skutek i zniweluje objawy które się pojawiły.

Może występować taki oto problem z tą skrzynią. Bieg R działa normalnie. Ruszanie na D z dużym problemem. Efekt ślizgającego się sprzęgła. Po spuszczeniu oleju może okazać się że wygląda on jak breja. Następnie do Opla Vectry 1.9 CDTi został włożony sterownik od Peugota 407 V6 z 2004 r. (również skrzynia TF-80SC) Efekt: przy jeździe na R daje się odczuć lekkiego kopa i dalsza jazda bez problemu. Na D brak tego odczucia, auto znów rusza niemrawo. Dodatkowo przy przełączaniu na tryb ręczny jest bieg 6 i nie da rady go zmienić, a wcześniej się dało. Po pierwsze jeśli olej który spuśliliśmy był brejowaty to logiczne jest, że trzeba go wymienić. Druga rzecz jeśli nowy sterownik od Peugota jest taki sam jak ten od Opla to mógł nastąpić błąd w jego montażu. **Tu nasuwa się pytanie czy sterowanie od Peugota (skrzynia TF-80SC) będzie pasowało i nie będzie wariowało do Opla Vectra (skrzynia TF-80SC)? W skrzyniach 6-biegowych występuje jeden sterownik do wszystkich modeli aut z tą skrzynią (6-biegową). W 5-biegowej dla każego modelu auta, mimo że ta sama skrzynia, był inny sterownik. I wówczas zamiana nic nie dawała. Więc sterowanie od Peugota powinno pasować. Możliwe również, patrząc na występujące objawy, że zawiodło sprzęgło konwertera. Można oddać go do regenaracji. Dodatkowo można spróbować gruntownie wyczyścić sterownik, wymienić tarczki, pompę oraz uszczelniacz. Potem zalać skrzynię odpowiednim dla niej olejem (np. Dextron VI - ok 7 litrów).

W modelach Peugot 607 2.7L HDI 2005 r. oraz w Citroenie C5 2.2L HDI 2007 r. mogą pojawiać się problemy, natury takiej, że po dłuższej jeździe skrzynia zaczyna szarpać przy zmianie biegów z 2 na 3 oraz przy redukcji z 4 na 3. Problem ten nasila się przy przełączaniu na bieg wsteczny, które to przełączanie następuje z opóźnieniem i z podobnie mocnym uderzeniem jak podczas jazdy, jednakże jak w przypadku 3 biegu problem ten występuje nieregularnie oraz z różną intensywnością. Dodatkowo może paść konwertwer. A objawem tego jest gaśnięcia silnika w momencie zatrzymania (wysprzęglanie), np. przy dojażdżaniu do świateł. Po podłączeniu do komputera w warsztacie, w celu sprawdzenia błędów, może okazać się, że żadnym skrzynia nie generuje. Mogła ona zostać uszodzona mechanicznie. A to wiąże się z jej wyjęciem i rozebraniem na części pierwsze. Ale to ostateczność. W tym wypadku najprawdopodobną przyczyną jest uszkodzony sterownik hydrauliczny i poszczególne elektrozawory, które z kolei ulegają mechanicznemu zużyciu. Gdy olej jest zimny, jest jeszcze gęsty co powoduje że skrzynia chwilowo działa bez zarzutu. Po rozgrzaniu natomiasta olej robi się rzadszy co niesie za sobą problemy ze zmianą biegów.

Dodaj swój komentarz

Musisz się zalogować żeby dodać komentarz.
Jeśli nie masz jeszcze konta zarejestruj się.

zobacztakże

07 Wrz 2016 o godz.07:57

Wpływ glikolu na awarię skrzyni.

15 Gru 2014 o godz.15:39

Naprawiać skrzynię automatyczną czy wymieniać na używaną?

15 Gru 2014 o godz.15:10

Prawda i mity o typach olejów do automatycznych skrzyni biegów

08 Lip 2013 o godz.18:04

Automatyczna skrzynia biegów DP0 (AL4)

Umieść tutaj swoje logo i zwiększ sprzedaż Australia Myjnia ręczna Pomysł na biznes
Marka Wybierz producenta samochodu.
Znajdź skrzynię biegów Model samochodu Wybierz z dostępnych modeli.
Model skrzyni Wpisz numer szukanej skrzyni.